הפלישה הסינית מתרחבת: ג'אקו ואומודה בדרך לישראל עם דגמי קרוסאובר חדשים
שוק הרכב הישראלי עומד בפני גל נוסף של דגמים חדשים מסין, כאשר מותגי הרכב הצעירים ג'אקו (Jaecoo) ואומודה (Omoda), שניהם תתי-מותגים של קונצרן צ'רי הענק, נערכים לכניסה לשוק המקומי בשנים הקרובות. הדגמים החדשים, שהוצגו לאחרונה בתערוכת הרכב הבינלאומית בשאנגחאי, מבטיחים להביא עימם עיצובים מודרניים, טכנולוגיות מתקדמות ומערכות הנעה מגוונות, כולל בנזין, חשמל והיברידי נטען, במטרה לקרוץ לקהל הישראלי המחפש אחר קרוסאוברים אטרקטיביים.
ג'אקו: קרוסאוברים עם שאיפות פרימיום
המותג ג'אקו מכוון לפלח שוק גבוה יותר, עם דגש על עיצוב מלוטש, איכות חומרים גבוהה וטכנולוגיה מתקדמת. שני דגמים ראשונים של המותג צפויים לנחות בישראל במהלך 2025.

ג'אקו 8: קרוסאובר 7 מקומות היברידי נטען (PHEV)
הג'אקו 8 הוא ספינת הדגל של המותג, קרוסאובר גדול ומרווח המציע 7 מקומות ישיבה. עם אורך כולל של 4,820 מ"מ, רוחב של 1,930 מ"מ, גובה של 1,710 מ"מ ובסיס גלגלים נדיב של 2,820 מ"מ, הג'אקו 8 מציע מרחב פנימי מצוין למשפחות גדולות או למי שמחפש רכב מרווח במיוחד. מרווח הגחון שלו עומד על 18 ס"מ, מה שמעיד על יכולת מסוימת להתמודד עם שבילים קלים, והוא יגיע עם חישוקי 20 אינץ' מרשימים כסטנדרט.
מתחת למכסה המנוע מסתתרת יחידת הנעה היברידית נטענת (Plug-in Hybrid) מתקדמת מסוג 3DHT, המשלבת מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטר עם מנועים חשמליים. ההספק המשולב המרשים עומד על 605 כוחות סוס, נתון המציב אותו בחזית הקטגוריה מבחינת ביצועים. מערכת ההנעה הכפולה (AWD) מבטיחה אחיזה משופרת בכל תנאי דרך. סוללה גדולה יחסית בקיבולת 34.46 קילוואט-שעה (kWh) מאפשרת טווח נסיעה חשמלי טהור של עד 160 ק"מ (לפי נתוני היצרן, כפוף לתקינה הסופית). הטווח המשולב (בנזין וחשמל) מרשים לא פחות ועומד על 1,321 ק"מ לפי תקן WLTP המחמיר. הביצועים זריזים מאוד לרכב בגודלו, עם תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 5.4 שניות בלבד.

ג'אקו 5: קרוסאובר קומפקטי בגרסאות בנזין וחשמל
הג'אקו 5 הוא קרוסאובר קומפקטי יותר, המיועד להתחרות בפלח השוק הפופולרי של רכבי הפנאי הקטנים (B-SUV/C-SUV). הוא יגיע לישראל בשתי גרסאות הנעה עיקריות, שתיהן עם הנעה קדמית, החולקות את אותן מידות: אורך של 4,380 מ"מ, רוחב של 1,860 מ"מ, גובה של 1,650 מ"מ ובסיס גלגלים של 2,620 מ"מ. נפח תא המטען עומד על 480 ליטר שימושיים, ומרווח הגחון הוא 15 ס"מ, המתאים בעיקר לנסיעה עירונית וכבישים סלולים. שני הדגמים מתוכננים להשיג ציון בטיחות מרבי של 5 כוכבים במבחני הריסוק של EuroNCAP. הגעת שתי הגרסאות לישראל מתוכננת לרבעון השלישי של 2025.
ג'אקו 5 בנזין: גרסת הבנזין מצוידת במנוע טורבו בנפח 1.6 ליטר, המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית רובוטית כפולת מצמדים (DCT) עם 7 הילוכים. המנוע מפיק 140 כוחות סוס ומומנט מרבי של 28 קג"מ. נתונים אלו מאפשרים תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 10.2 שניות, נתון סביר לקטגוריה. גרסה זו מיועדת למי שמעדיף את מערכת ההנעה המסורתית יותר, תוך שמירה על צריכת דלק יעילה יחסית בזכות המנוע הקטן והתיבה המתקדמת.
ג'אקו 5 חשמלי (EV): הגרסה החשמלית מציעה אלטרנטיבה ירוקה ושקטה. היא מצוידת במנוע חשמלי המניע את הגלגלים הקדמיים ומפיק 207 כוחות סוס ומומנט מיידי של 29.3 קג"מ. סוללה בקיבולת 61 קילוואט-שעה (kWh) אמורה לספק טווח נסיעה של כ-400 ק"מ (כפוף לתקינה סופית WLTP). הביצועים זריזים יותר מגרסת הבנזין, עם תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 7.7 שניות. גרסה זו תתחרה ישירות בשוק ההולך וגדל של קרוסאוברים חשמליים קומפקטיים בישראל.
אומודה: הפנים הצעירות והדינמיות של צ'רי
המותג אומודה פונה לקהל יעד צעיר יותר, עם דגש על עיצוב נועז, טכנולוגיה ממוקדת-משתמש וחווית נהיגה דינמית. המותג חווה צמיחה מהירה בעולם, עם כניסה ל-44 שווקים ומכירות של מעל 500,000 יחידות בשנתיים בלבד, תחת הסיסמה "CROSSOVER IS OMODA!".

אומודה 7: קרוסאובר היברידי נטען בעיצוב "NEO"
האומודה C7 (או בקיצור אומודה 7), שהוצג באירוע OMODA DAY כ-"NEO Crossover", מיועד להיות עמוד התווך המרכזי של המותג לשנת 2025. הוא מציג שפת עיצוב חדשה המכונה "ART IN MOTION X", עם קווים דינמיים וזורמים היוצרים מראה עתידני. חזית הרכב דומיננטית עם מוטיב X, וצללית הרכב נמוכה בחזית וגבוהה מאחור, המשדרת תחושת תנועה ודינמיות. צפי ההגעה לישראל הוא הרבעון הרביעי של 2025, בגרסה היברידית נטענת (PHEV).
תא הנוסעים של האומודה 7 מבליט את הטכנולוגיה המתקדמת עם מסך מגע מרכזי ייחודי בגודל 15.6 אינץ', המכונה "Star-rail Sliding Screen". מסך זה יכול להחליק על פני הקונסולה המרכזית באמצעות מחוות אצבע, ומאפשר התאמה אישית של תצוגת המידע והבידור. בנוסף, הרכב מתגאה בתא נוסעים שקט במיוחד ("ultra-quiet VIP cabin") בזכות בידוד רעשים מתקדם, ואף מציע פונקציית עיסוי במושב הנוסע הקדמי, המדגישה את השאיפה לנוחות ואיכות. גרסת ה-SHS (Super Hybrid) של הדגם הציגה בבדיקות טווח נסיעה משולב מרשים של 1,457 ק"מ, נתון המעיד על יעילותה של מערכת ההנעה ההיברידית.
אומודה 3: עיצוב "סייבר-מכה" עתידני
האומודה C3 (או אומודה 3), שהוצג לראשונה באירוע OMODA DAY, מציג קונספט עיצובי נועז עוד יותר, המכונה "Cyber Mecha". העיצוב שואב השראה מעולמות המדע הבדיוני ורובוטי המכה, עם קווים גיאומטריים חדים וזוויות המזכירות שריון של חללית. צבע המרכב הכחול "Stellar Blue" והפרטים הקטנים, כמו עיצוב החישוקים, המראות ופנסי החזית, נועדו לחזק את התחושה שמדובר במכונה "חיה". תא הנהג עוצב בהשראת גשר פיקוד של ספינת חלל, עם כפתורים מכאניים ולוח מחוונים בסגנון מטוס קרב.
האומודה 3 מיועד להיות הקרוסאובר הקטן והנגיש יותר בהיצע של אומודה, וצפוי להתחרות בפלח ה-B-SUV התוסס. הוא מתוכנן להגיע לישראל ברבעון הראשון של 2026. השקתו הגלובלית הרשמית מתוכננת לאוקטובר 2025, אז ייחשפו פרטים טכניים נוספים אודותיו. המותג רואה בו לא רק רכב, אלא "שותף על" לנהג, המגלם את העתיד של התחבורה האישית.

צפי הגעה לישראל ומשמעויות
לוחות הזמנים המשוערים לכניסת הדגמים החדשים לשוק הישראלי הם:
- ג'אקו 5 (בנזין וחשמלי): רבעון 3, 2025
- אומודה 7 (היברידי נטען): רבעון 4, 2025
- אומודה 3: רבעון 1, 2026
- ג'אקו 8 (היברידי נטען): מועד הגעה טרם פורסם רשמית לישראל, אך סביר שיהיה בסמיכות לדגמי ג'אקו 5.
חשוב לציין כי כל הפרטים הטכניים והמועדים המופיעים כאן אינם סופיים ונתונים לשינויים עד לקבלת התקינה האירופאית המלאה (WVTA) והתאמות לשוק הישראלי. כניסתם של מותגים ודגמים אלו צפויה להגביר עוד יותר את התחרות בשוק הקרוסאוברים הישראלי, בעיקר מול מותגים סיניים אחרים שכבר התבססו כאן, וכן מול המותגים הוותיקים מאירופה, יפן וקוריאה. הצרכן הישראלי צפוי להרוויח ממגוון רחב יותר של אפשרויות, טכנולוגיות מתקדמות ומחירים תחרותיים.
סיכום
הגעתם הצפויה של דגמי ג'אקו ואומודה החדשים לישראל מסמנת שלב נוסף בהתבססות תעשיית הרכב הסינית בשוק המקומי והעולמי. עם היצע מגוון הכולל קרוסאוברים בגדלים שונים, מערכות הנעה מתקדמות (בנזין, חשמל מלא והיברידי נטען), עיצובים מודניים וטכנולוגיות חדשניות, שני המותגים הצעירים מקונצרן צ'רי מכוונים לכבוש נתחי שוק משמעותיים. ג'אקו פונה לקהל בוגר יותר המחפש מרווח ואיכות עם דגמי ה-8 וה-5, בעוד אומודה קורצת לקהל הצעיר עם עיצובים נועזים וטכנולוגיה מתקדמת בדגמי ה-7 וה-3. בשנים הקרובות נראה כיצד יתקבלו הדגמים החדשים על ידי הקהל הישראלי וכיצד ישפיעו על מפת התחרות הדינמית בענף הרכב.
