חטיבת המסחריות של פולקסווגן, באמצעות היבואנית צ'מפיון מוטורס, מכניסה את ישראל לעידן חדש עם השקת ה-ID. Buzz, הדגם החשמלי הראשון שלה בארץ. לא מדובר בעוד רכב חשמלי, אלא בפרשנות מודרנית ונטולת פליטות לאחד מאייקוני הרכב הגדולים והאהובים ביותר בהיסטוריה המוטורית – המיקרובוס של פולקסווגן, ה-"Bulli". הדגם החדש, שמגיע לישראל לאחר עדכונים שעבר בשנה שעברה, מבטיח לשלב את הקסם הנוסטלגי עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר של העידן הדיגיטלי.
ה-ID. Buzz אינו רק רכב, הוא הצהרה. הוא מסמל את המעבר של מורשת בת שבעה עשורים, במהלכם נמכרו למעלה מ-13 מיליון יחידות של הטרנספורטר המקורי ובני דורותיו, אל עתיד חשמלי, מחובר וחכם. הוא מציע חבילה ייחודית המשלבת עיצוב רטרו אייקוני, מרחב פנימי נדיב, הנעה חשמלית שקטה ויעילה, ומערכות טכנולוגיות ובטיחות מהשורה הראשונה, כל זאת תוך שמירה על הרוח והאופי שהפכו את ה-"Bulli" לאגדה.

עיצוב שמחבר עבר ועתיד
מורשת ה-"Bulli" בעידן המודרני
העיצוב החיצוני של ה-ID. Buzz הוא מחווה מודרנית לדורות הראשונים של הטרנספורטר, ובמיוחד ל-T1 ול-T2 המיתולוגיים. ניכר כי המעצבים השקיעו מאמץ רב לשמר את הפרופורציות והמאפיינים הייחודיים שהפכו את המקור לאהוב כל כך: חזית קצרה וגבוהה עם סמל פולקסווגן ענק במרכז, ישיבה גבוהה המעניקה שדה ראייה רחב לפנים, ואופציה לצביעה דו-גונית המדגישה את קווי המתאר הייחודיים. צמד פנסי ה-LED הקדמיים, עם אפשרות למערכת תאורה חכמה IQ.Light בטכנולוגיית Matrix LED (סטנדרט ב-GTX ובגרסת המשלוח), משתלבים בעיצוב הרטרו ויוצרים חתימת אור מודרנית וברורה.
מעבר למראה הנוסטלגי, העיצוב משרת גם מטרות פונקציונליות ואווירודינמיות. הרכב מוצע בשני בסיסי גלגלים: קצר (2,989 מ"מ) וארוך (3,239 מ"מ), כאשר הרוחב עומד על 1,985 מ"מ והגובה על 1,907 מ"מ. ממדים אלו, יחד עם תכנון חכם, מאפשרים ניצול מרבי של המרחב הפנימי. גרסת ה-GTX הספורטיבית מוסיפה נגיעות דינמיות כמו גריל תחתון בעיצוב חלת דבש עם כונסי אוויר שחורים, בתי מראות וידיות בצבע שחור מבריק, וחישוקי "21 מרשימים (לעומת חישוקי "19 בגרסאות ה-PRO).
פנים מרווח וטכנולוגי
תא הנוסעים של ה-ID. Buzz ממשיך את הקו העיצובי הנקי והמודרני של משפחת ה-ID החשמלית, תוך שהוא מעניק תחושת מרחב יוצאת דופן בזכות בסיס הגלגלים הארוך (בגרסאות הרלוונטיות) והתכנון השטוח של הרצפה, האופייני לרכב חשמלי. גרסאות הנוסעים מוצעות בתצורת 5 או 7 מושבים (במרכב הארוך), כאשר שורת המושבים השלישית ניתנת לפירוק קל ושורת המושבים השנייה מתקפלת, מה שמאפשר גמישות רבה בסידור הפנימי והתאמה לצרכי הסעת נוסעים או מטען. נפח תא המטען בגרסה הארוכה מרשים ועומד על 1,340 ליטר מאחורי שורת המושבים השנייה (כשהשלישית מפורקת), ויכול לגדול עד ל-2,469 ליטר עצומים כאשר גם שורת המושבים השנייה מקופלת. דלתות ההזזה החשמליות משני הצדדים ודלת תא המטען החשמלית עם פונקציית Easy Open/Close (פתיחה וסגירה באמצעות מחוות רגל) מקלות על הכניסה, היציאה וההטענה.
הסביבה הטכנולוגית מתקדמת ועשירה. במרכז הדשבורד ניצב מסך מגע גדול בגודל 12.9 אינץ' למערכת המולטימדיה, התומכת בקישוריות אלחוטית ל-Apple CarPlay ו-Android Auto באמצעות מערכת App Connect. לוח המחוונים הוא דיגיטלי ("Digital Cockpit"), וההגה הרב-תפקודי כולל חימום. מערכת בקרת אקלים דיגיטלית Climatronic מפוצלת ל-3 אזורים מאפשרת שליטה נפרדת בטמפרטורה לנהג, לנוסע מלפנים וליושבים מאחור. רשימת האבזור הסטנדרטי כוללת גם מערכת Keyless לכניסה והנעה ללא מפתח, חיישני חניה היקפיים, חיישני גשם ואורות, ותשעה רמקולים למערכת השמע. גרסאות ה-PRO וה-GTX מוסיפות מושבים קדמיים חשמליים עם זיכרונות ופונקציית כניסה קלה לנהג, ואילו גרסת ה-GTX מתהדרת גם בגג שמש פנורמי חכם (Smart Glass) עם רמת שקיפות משתנה בלחיצת כפתור, תצוגה עילית (Head Up Display) ומערכת שמע פרימיום של Harman Kardon עם 13 רמקולים.

ביצועים חשמליים וטווח נסיעה
מגוון גרסאות הנעה וסוללות
ה-ID. Buzz מונע באמצעות מנועים חשמליים המותקנים על הסרנים. גרסאות ה-PRO וה-Cargo מצוידות במנוע חשמלי אחורי המספק 285 כוחות סוס ומומנט מרבי מיידי ומרשים של 57.1 קג"מ. הנעה זו, המוכרת מדגמי ID אחרים, מספקת ביצועים זריזים למדי לרכב בגודל זה.
גרסת ה-GTX הבכירה, המוגדרת כ-"Bulli החזק ביותר אי פעם", לוקחת את הביצועים צעד קדימה. היא מצוידת בשני מנועים חשמליים, אחד לכל סרן, היוצרים מערכת הנעה כפולה (4X4) ומפיקים הספק משולב של 340 כוחות סוס. המומנט המרבי נותר 57.1 קג"מ, אך זמין כעת בצורה יעילה יותר בזכות ההנעה הכפולה. התוצאה היא יכולת דינמית משופרת ואחיזה גבוהה יותר בכל תנאי הדרך.
טווחי נסיעה וטעינה מתקדמת
בבסיס מערכת ההנעה החשמלית ניצבות סוללות ליתיום-יון בשתי קיבולות שונות. גרסת ה-PRO עם מרכב קצר וגרסת ה-Cargo המסחרית מצוידות בסוללה בעלת קיבולת (נטו) של 84 קוט"ש. סוללה זו מאפשרת, לפי נתוני היצרן בתקן WLTP, טווח נסיעה משולב מרבי של 450 ק"מ בגרסת הנוסעים PRO ו-452 ק"מ בגרסת ה-Cargo. גרסאות ה-PRO עם מרכב ארוך וגרסת ה-GTX החזקה מצוידות בסוללה גדולה יותר, בעלת קיבולת (נטו) של 91 קוט"ש. סוללה זו מאפשרת לגרסת ה-GTX להשיג טווח נסיעה משולב מרבי של 464 ק"מ (WLTP). נתוני התאוצה עומדים על 7.9 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש עבור גרסאות ה-285 כ"ס, ו-6.4 שניות זריזות במיוחד עבור גרסת ה-GTX עם 340 כ"ס.
ה-ID. Buzz תומך בטעינה מהירה DC בהספקים גבוהים, המאפשרים לקצר משמעותית את זמן ההמתנה בעמדות ציבוריות. גרסאות המרכב הקצר (סוללת 84 קוט"ש) תומכות בטעינה של עד 185 קילוואט, בעוד גרסאות המרכב הארוך (סוללת 91 קוט"ש) מסוגלות לקבל הספק טעינה גבוה עוד יותר, עד 200 קילוואט. בנוסף, כל הגרסאות תומכות בטעינה ביתית או ציבורית מסוג AC בהספק של עד 11 קילוואט, המאפשרת טעינה מלאה במהלך הלילה. חשוב לזכור כי טווחי הנסיעה בפועל מושפעים מגורמים רבים כגון סגנון הנהיגה, תנאי הדרך, מזג האוויר ושימוש במערכות הרכב כמו מיזוג אוויר.

בטיחות, גרסאות ומחירים
חבילת בטיחות מקיפה
פולקסווגן ציידה את ה-ID. Buzz בחבילת בטיחות מקיפה ומתקדמת, העומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר. כסטנדרט בכל הגרסאות, הרכב כולל מגוון רחב של מערכות עזר אקטיביות ופסיביות. בין המערכות הבולטות ניתן למצוא את מערכת ה-Travel Assist, המשלבת בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירה אקטיבית על מרכז הנתיב ומאפשרת נהיגה חצי-אוטונומית בתנאים מסוימים. בנוסף, קיימת מערכת לניטור מרחק מלפנים עם בלימת חירום אוטונומית המזהה גם הולכי רגל ורוכבי אופניים, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב, ומערכת אקטיבית למניעת התנגשות צד בעת זיהוי רכב ב"שטח מת".
הבטיחות ממשיכה גם במצבים יומיומיים: מערכת אזהרת פתיחת דלת מתריעה על רכב מתקרב מאחור, מערכת בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור מונעת התנגשויות קלות בחנייה, ומערכת התראה על עייפות נהג מנטרת את ערנות הנהג וממליצה על הפסקה במידת הצורך. מערך החיישנים ההיקפיים והמצלמה האחורית מסייעים בתמרוני חניה, ומערכת העזר לחניה Park Assist Plus מסוגלת לבצע חניה אוטומטית (במקביל ובניצב) ואף לזכור ולשחזר תמרוני חניה במקומות קבועים. בתחום הבטיחות הפסיבית, הרכב מצויד בשבע כריות אוויר בגרסאות הנוסעים (שש בגרסת המשלוח).
תצורות, רמות גימור ומחירים בישראל
ה-ID. Buzz מושק בישראל במגוון תצורות כדי להתאים לצרכים שונים. הוא זמין כרכב מסחרי (Cargo) עם שורת מושבים קדמית לשלושה וחלל הטענה גדול מאחור, או כמיניוואן נוסעים בשתי רמות גימור (PRO ו-GTX) ובשני אורכי מרכב (קצר וארוך). גרסת ה-PRO מוצעת במרכב קצר עם 5 מושבים וסוללת 84 קוט"ש, או במרכב ארוך עם 5 או 7 מושבים (לבחירה) וסוללת 91 קוט"ש. גרסת ה-GTX הבכירה והספורטיבית מוצעת רק במרכב ארוך, עם 5 או 7 מושבים (לבחירה), הנעה כפולה 4X4 וסוללת 91 קוט"ש.
מחירי ה-ID. Buzz בישראל מתחילים ב-335,000 ₪ לגרסת ה-Cargo המסחרית. גרסת הנוסעים PRO במרכב קצר (5 מושבים) מתומחרת ב-385,000 ₪, בעוד גרסת ה-PRO במרכב ארוך (5 מושבים) עולה 395,000 ₪. גרסת ה-GTX הבכירה במרכב ארוך (5 מושבים) מוצעת במחיר של 452,000 ₪. תוספת עבור תצורת 7 מושבים (בגרסאות המרכב הארוך PRO ו-GTX) עומדת על 3,000 ₪. יש להוסיף למחירים אלו את אגרת הרישוי השנתית, העומדת על 5,365 ₪ לגרסאות הנוסעים ו-3,806 ₪ לגרסת המשלוח (נכון למועד ההשקה).

סיכום
הגעתו של פולקסווגן ID. Buzz לישראל מסמנת פרק חדש ומרגש עבור המותג ועבור שוק הרכב המקומי. זהו רכב חשמלי שמצליח לגשר בצורה מרשימה בין העבר המפואר של ה-"Bulli" האייקוני לבין העתיד החשמלי והטכנולוגי. עם עיצוב שובה לב המשלב רטרו ומודרניות, מרחב פנימי נדיב וגמיש, מגוון גרסאות הנעה וסוללות המתאימות לצרכים שונים, טווחי נסיעה שימושיים, טעינה מהירה, חבילת בטיחות מקיפה ואבזור עשיר, ה-ID. Buzz מציע חבילה ייחודית ומושכת. הוא פונה לא רק למשפחות גדולות המחפשות פתרון תחבורה מרווח, מתקדם וידידותי לסביבה, אלא גם לעסקים קטנים (בגרסת ה-Cargo) ולכל מי שמעוניין ברכב עם אופי, סטייל והצהרה סביבתית, מבלי להתפשר על שימושיות וטכנולוגיה. ה-ID. Buzz הוא יותר מסתם מיניוואן חשמלי – הוא חוויה מתגלגלת שמחברת דורות.