כלמוביל מובילה את ישראל לעידן התחבורה המסחרית החשמלית

קבוצת כלמוביל, יבואנית הרכב המובילה בישראל, מכריזה על מהלך אסטרטגי רחב היקף להחדרת רכבי עבודה חשמליים לשוק המקומי. באירוע השקה שנערך ב-27 במאי 2025, הציגה החברה את חזונה המקיף ואת סדרת הדגמים החדשה, המסמנים עידן חדש בתחום התחבורה המסחרית בישראל. המעבר לרכבים מסחריים חשמליים אינו רק בשורה סביבתית, אלא גם הזדמנות כלכלית ותפעולית משמעותית עבור עסקים במגוון רחב של מגזרים. כלמוביל מציעה מעטפת פתרונות כוללת, החל מאספקת כלי הרכב המתקדמים, דרך מסלולי ליסינג תפעולי מותאמים, ועד להקמת תשתיות טעינה ואף פתרונות לאגירת אנרגיה.

חזון כלמוביל והאסטרטגיה לחישמול ציי הרכב המסחריים

ההחלטה האסטרטגית של כלמוביל להרחיב משמעותית את היצע רכבי העבודה החשמליים שלה משקפת תפיסת עולם הרואה בחשמל את עתיד התחבורה, גם בסגמנט המסחרי הכבד והתובעני. במהלך ההשקה, בכירי החברה, ביניהם יובל גורס, מנהל השיווק וחוויית הלקוח, ויניב שירזי, מנכ"ל כלמוביל, הדגישו את מחויבותה ארוכת השנים של הקבוצה להובלת שוק הרכב הישראלי באמצעות חדשנות, שירות יוצא דופן וחוויית לקוח מתקדמת. המהלך הנוכחי אינו רק הצגת דגמים חדשים, אלא שינוי תפיסתי כולל שמטרתו להפוך את התחבורה המסחרית בישראל לירוקה, יעילה ומתקדמת יותר.

המעבר הגלובלי לרכב חשמלי צובר תאוצה, אך חישמול ציי רכב מסחריים מציב אתגרים ייחודיים ומורכבים יותר בהשוואה לרכב פרטי. אלו כוללים את מורכבות המוצרים עצמם, הדרישה לטווח נסיעה ארוך גם תחת עומס מלא, הצורך בכדאיות כלכלית מוכחת, וההכרח בפיתוח תשתיות טעינה נרחבות ואמינות. כלמוביל נערכה להתמודדות עם אתגרים אלו באמצעות פיתוח מערך תמיכה היקפי של 360 מעלות. מערך זה כולל לא רק את כלי הרכב עצמם, אלא גם הסכמי שירות מותאמים, מסלולי ליסינג גמישים ופתרונות טעינה חכמים, המתוכננים להקל על עסקים את המעבר ולהבטיח המשכיות עסקית חלקה.

האתגרים וההזדמנויות במעבר לרכבים מסחריים חשמליים בישראל

שוק רכבי העבודה בישראל, המונה כ-30,000 כלי רכב המשרתים עסקים, מהווה יעד אסטרטגי חשוב למהפכת החשמול. עסקים אלו, החל מחברות הפצה ולוגיסטיקה גדולות ועד לעסקים קטנים ובינוניים, תלויים באופן קריטי באמינות ובזמינות של כלי הרכב שלהם. המעבר לרכבים חשמליים משפיע בהכרח על שיטות התפעול הקיימות, ומחייב היערכות מחודשת בתחומים כמו תכנון מסלולי נסיעה, ניהול זמני טעינה, והתאמת עומסי המטען ליכולות הרכב החשמלי.

ההתקדמות הטכנולוגית המשמעותית בשנים האחרונות בתחום הסוללות, מערכות ההנעה החשמליות וניהול האנרגיה, הביאה את רכבי העבודה החשמליים לנקודה בה הם מציעים טווחי נסיעה מספקים ויכולות תפעוליות התואמות את צורכי השוק. במקביל, הכדאיות הכלכלית של המעבר לחשמל הופכת ברורה יותר ויותר, כאשר לוקחים בחשבון את עלויות האנרגיה הנמוכות יותר (חשמל לעומת סולר), את עלויות התחזוקה המופחתות בשל מיעוט חלקים נעים במנוע החשמלי, ואת התמריצים וההטבות השונים שעשויים להיות זמינים. השילוב בין בשלות טכנולוגית לכדאיות כלכלית יוצר חלון הזדמנויות עבור עסקים ישראליים לאמץ את השינוי, ליהנות מיתרונותיו התחרותיים ולתרום לסביבה נקייה יותר.

שיתופי פעולה והשלכות סביבתיות: התחבורה המסחרית הירוקה בישראל

כלמוביל פועלת באופן יזום לקידום המעבר לתחבורה חשמלית גם באמצעות שיח ושיתוף פעולה עם רשויות מקומיות ועיריות ברחבי הארץ. דיונים אלו מתמקדים בהיבטים שונים של הטמעת רכבים חשמליים במרחב העירוני, כולל הקמת תשתיות טעינה ציבוריות וייעודיות, והתאמת הרגולציה העירונית לעידוד השימוש ברכב נקי. דוגמאות ליישומים פוטנציאליים שכבר נבחנים כוללות משאיות אשפה קטנות ושקטות יותר, מנופי גיזום חשמליים לעבודות תשתית וגינון עירוני, וכלי רכב חשמליים למגוון שירותים מוניציפליים הפועלים בתוך הערים.

ההערכה היא כי מעבר משמעותי של רשויות מקומיות לרכבי עבודה חשמליים צפוי להתרחש בטווח של שנתיים עד שלוש שנים, אך ההמלצה הגורפת היא להתחיל בתהליכי היערכות ותכנון כבר כעת. למעבר של ציי רכב מסחריים להנעה חשמלית יש השלכות סביבתיות וחברתיות מרחיקות לכת. הפחתת זיהום האוויר בערים תורמת ישירות לבריאות הציבור, בעוד שהפחתת מפלס הרעש משפרת את איכות החיים. בנוסף, המעבר עולה בקנה אחד עם היעדים הלאומיים של ישראל להפחתת פליטות גזי חממה ומאבק במשבר האקלים.

נבחרת הרכבים החשמליים של כלמוביל: דגמים, נתונים טכניים ויתרונות

המסר המרכזי מכלמוביל לעסקים הוא שאימוץ מוקדם של טכנולוגיות חשמליות בתחום רכבי העבודה טומן בחובו יתרונות תחרותיים משמעותיים. במסגרת ההשקה, הציגה החברה חמישה דגמי רכבי עבודה חשמליים עיקריים, הזמינים כבר עתה, ומתוכננים לתת מענה מקיף למגוון רחב של צרכים עסקיים בתחומי ההובלה, החלוקה והשירותים.

מרצדס eVito (אי-ויטו): ואן מסחרי קומפקטי, אידיאלי למשימות חלוקה עירוניות ("Last Mile") ולעסקים קטנים. הוא מציע טווח נסיעה של עד 262 קילומטרים הודות לסוללה בקיבולת 60 קילוואט-שעה ומנוע חשמלי בהספק של 85 קילוואט (115 כוחות סוס). טעינת AC מלאה (מ-0 ל-100 אחוז) אורכת כ-5.5 שעות, מה שמאפשר טעינה נוחה במהלך הלילה. טעינה מהירה DC מאפשרת להגיע מ-10 ל-80 אחוז סוללה תוך כ-40 דקות בלבד. ה-eVito ידוע ביעילותו, איכותו הגבוהה, אמינותו וקלות התפעול והנהיגה שלו, לצד מרחב פנימי נדיב.

מרצדס eSprinter (אי-ספרינטר): הדגם המסחרי הפופולרי והוותיק מוצע כעת בגרסה חשמלית מלאה, המיועדת למגוון רחב של יישומים. הגרסה שהוצגה היא במשקל כולל של 4.250 טון, ומצוידת בסוללה גדולה בקיבולת 113 קילוואט-שעה, המאפשרת טווח נסיעה מרשים של עד 360 קילומטרים (WLTP). טעינת AC (זרם חילופין, לרוב מעמדה ביתית או משרדית) אורכת בין 12 ל-13 שעות לטעינה מלאה. טעינה מהירה DC (זרם ישיר) מאפשרת למלא עד 80% מקיבולת הסוללה תוך כ-42 דקות בלבד. ה-eSprinter נוח לפריקה וטעינה ומתאים במיוחד למשימות הפצה, שליחויות, שירות טכנאים, או כל עסק הזקוק לרכב אמין עם טווח נסיעה גדול לפעילות יומיומית. קיימות גרסאות קצרה וארוכה, המאפשרות התאמה לנפחי העמסה שונים.

FUSO eCanter (פוסו אי-קאנטר): משאית קלה במשקל 8.5 טון, המהווה פתרון מצוין להפצה עירונית ואזורית. היא מציעה טווח נסיעה של כ-200 קילומטרים ויכולת העמסה של עד כ-5 טון מטען. ה-eCanter מתאימה במיוחד להפצת מזון בקירור או יבש, שילוח סחורות לחנויות, הובלת ציוד טכני, וכל משימה הדורשת נפח ומשקל העמסה גדולים יותר מאשר בוואן, אך עדיין נדרשת לתמרן ביעילות בסביבה אורבנית. המנוע החשמלי מספק 129 קילוואט, והסוללה במתח גבוה היא בקיבולת 124 קילוואט-שעה. טעינת AC ביתית/משרדית בהספק 22 קילוואט אורכת כ-6 שעות, וטעינה מהירה DC מאפשרת להגיע ל-90% סוללה תוך כ-75 דקות.

מרצדס eActros 400 (אי-אקטרוס 400): משאית כבדה, המגיעה במשקל כולל של עד 26 טון (תלוי תצורה), המיועדת למשימות הפצה כבדות וקווים בין-עירוניים. היא מציעה טווח נסיעה של עד 400 קילומטרים, הודות למערך סוללות משמעותי. שני מנועים חשמליים רבי עוצמה מספקים יחד 400 קילוואט (544 כוחות סוס), ומבטיחים ביצועים מעולים גם תחת עומס מלא. ה-eActros 400 מתאימה במיוחד לעסקים עם קווי חלוקה קבועים בין מרכזים לוגיסטיים, סניפים, אזורי תעשייה, וכן לנסיעות על כבישים בין-עירוניים. טעינה מהירה DC יכולה להתבצע תוך כ-150 דקות (2.5 שעות).

מרצדס eActros 600 (אי-אקטרוס 600): ראש גורר חשמלי המיועד למשימות הובלה כבדה למרחקים ארוכים יותר. דגם זה מתגאה בטווח נסיעה של עד 500 קילומטרים בטעינה אחת, מה שפותח אפשרויות חדשות להובלה חשמלית גם בקווים ארציים. יכולות טעינה מהירה DC מאפשרות מילוי סוללות תוך כ-3 שעות, ובכך למזער את זמני ההשבתה בנסיעות ארוכות.

חווית המשתמש והמענה לחששות: נהיגה, טכנולוגיה ותמיכה

אחד היתרונות הבולטים של רכבי העבודה החשמליים הוא חווית הנהיגה המשופרת שהם מציעים. נהגים מדווחים על נוחות יוצאת דופן, הנובעת מהפעולה השקטה והחלקה של המנוע החשמלי, היעדר רעידות, ותגובת דוושה מיידית. דגמים רבים מצוידים במערכות מתלים מתקדמות, כגון מתלי אוויר, התורמות עוד יותר לנוחות הנסיעה, במיוחד בנסיעות ארוכות או על כבישים משובשים. העיצוב הפנימי והחיצוני לעיתים קרובות עתידני וכולל טכנולוגיות מתקדמות, כמו צגים דיגיטליים גדולים בתא הנהג, ומערכות מצלמות המחליפות מראות צד קונבנציונליות בחלק מהדגמים, המשפרות את שדה הראייה והבטיחות. הבטיחות עצמה היא שיקול מרכזי בתכנון כלי רכב אלו, והם מצוידים במגוון מערכות בטיחות אקטיביות ופסיביות.

כלמוביל מכירה בכך שהמעבר לטכנולוגיה חדשה מעורר באופן טבעי שאלות וחששות בקרב עסקים ונהגים. חשש נפוץ נוגע לכוח הזמינות של הרכב החשמלי, אך בפועל, המומנט המיידי והגבוה של מנועים חשמליים מספק כוח רב ויכולת האצה מרשימה, גם כאשר הרכב עמוס במלואו. "חרדת טווח" היא חשש נוסף, אך נתוני אמת מהשטח, כפי שהוצגו גם באירוע ההשקה (למשל, מרצדס ספרינטר חשמלי שביצע מסלול חלוקה של 181 ק"מ וחזר עם 10% סוללה), מדגימים כי טווחי הנסיעה המוצהרים עונים על צורכי העבודה היומיומיים של רוב העסקים, ללא צורך בטעינה במהלך יום העבודה. הטעינה המרכזית מתבצעת לרוב בחניון החברה במהלך הלילה, ובנוסף, מערכות בלימה רגנרטיבית מסייעות בהשבת אנרגיה לסוללה תוך כדי נסיעה ובכך מאריכות את טווח הנסיעה בפועל. פאנל מומחים זמין מטעם כלמוביל כדי לתת מענה מקצועי וממוקד לכל שאלה מהותית העולה בתהליך המעבר.

היבטים כלכליים ותפעוליים: ליסינג, שירות ופתרונות טעינה מקיפים

הכדאיות הכלכלית של המעבר לרכבי עבודה חשמליים הודגמה באמצעות סימולציות השוואתיות. לדוגמה, עבור רכב מסוג מרצדס ספרינטר, בעסקת ליסינג טיפולי לתקופה של ארבע שנים ונסועה שנתית של 40,000 ק"מ, ניתן להשיג חיסכון חודשי של כ-1,000 שקלים חדשים בהשוואה לרכב דיזל מקביל. כאשר הנסועה השנתית עולה ל-50,000 ק"מ באותה תקופת ליסינג, החיסכון המצטבר יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים (כ-32,000 שקלים לאורך התקופה). מכאן עולה כי ככל שהנסועה השנתית של הרכב גבוהה יותר, כך גדל החיסכון הפוטנציאלי מעצם השימוש ברכב חשמלי, בעיקר בשל עלויות אנרגיה ותחזוקה נמוכות יותר.

כלמוביל מציעה חבילות ליסינג תפעולי מקיפות, אשר אינן כוללות רק את החכרת הרכב עצמו, אלא גם את כל השירותים הנלווים הנדרשים לתפעולו השוטף. שירותים אלו יכולים לכלול התאמות ודיגומים ספציפיים לצרכי הלקוח (כגון מערכות קירור, מדפים וכדומה), טיפול ברישוי ובביטוחים, וחשוב מכל – פתרונות טעינה מותאמים אישית. מודל ליסינג כזה משחרר את הלקוח מהצורך להשקיע הון משמעותי ברכישת הרכב ומפנה את מסגרת האשראי שלו לפיתוח עסקי. בנוסף, לקוחות הליסינג נהנים ממערך שירות ותמיכה טכנית בפריסה ארצית, מוקד שירות הפועל 24/7, ומנהל שירות אישי המלווה אותם.

פתרונות הטעינה המוצעים על ידי כלמוביל מבוססים על ניתוח מדוקדק של צרכי הלקוח ונתוני הפעילות של הצי שלו. החברה מספקת מגוון אפשרויות, החל מעמדות טעינה AC סטנדרטיות המתאימות לטעינה איטית יחסית (למשל, במהלך הלילה בחניון החברה), דרך עמדות טעינה DC מהירות המאפשרות מילוי סוללה משמעותי בזמן קצר, ועד לתחנות טעינה ניידות המציעות גמישות מרבית. גישת "פתרון 360 המעלות" הזו כוללת גם אפשרות לשילוב פתרונות אגירת אנרגיה באמצעות חברת הבת, כלמוביל אנרג'י, מה שמאפשר לעסקים לייעל את צריכת החשמל שלהם, להפחית עלויות ואף להבטיח אספקת אנרגיה רציפה במקרה של הפסקות חשמל.

המעבר לטכנולוגיה חדשה כרוך לעיתים בחששות ודורש תקופת הסתגלות. כלמוביל מודעת לכך ומחויבת ללוות את לקוחותיה לאורך כל התהליך. החברה מספקת הדרכה מקצועית ומקיפה לנהגים ולמנהלי ציי רכב, הן בשלב ההטמעה הראשוני של כלי הרכב והן לאורך תקופת השימוש בהם. מרכזי השירות של כלמוביל ערוכים ומוסמכים לטפל ברכבים חשמליים ומצוידים בכל התמיכה הטכנית הנדרשת, כולל כוח אדם מיומן וחלפים מקוריים, על מנת להבטיח שירות יעיל ורציף.

מהפכת האנרגיה בישראל: משאיות חשמליות ואנרגיה סולארית לעסקים

מעבר כלמוביל לתחום רכבי העבודה החשמליים הוא חלק מתמונה רחבה יותר של מהפכת אנרגיה המתרחשת בישראל ובעולם. מהפכה זו כוללת לא רק את אופן צריכת האנרגיה לתחבורה, אלא גם את אופן ייצור האנרגיה, אגירתה והפיכתה למקור רווח פוטנציאלי עבור עסקים. העולם כולו נמצא בתהליך מעבר מאנרגיה המבוססת על דלקים פוסיליים מתכלים לאנרגיה ממקורות מתחדשים, ובראשם אנרגיה סולארית ואנרגיית רוח. שלושה גורמים מרכזיים מניעים מגמה זו: העלייה המתמדת בביקוש לחשמל, החשיבות הגוברת של חוסן ועצמאות אנרגטית ברמה הלאומית והעסקית, והמחויבות הגלובלית להפחתת פליטות פחמן דו-חמצני למאבק במשבר האקלים.

עבור מדינת ישראל, המעבר לאנרגיה מתחדשת נתפס כחיוני במיוחד, לאור הצורך בביסוס עצמאות אנרגטית והקשר ההדוק בין ביטחון אנרגטי לביטחון לאומי. זרוע האנרגיה של הקבוצה, "כלמוביל אנרג'י", ממלאת תפקיד מרכזי בסיוע לעסקים לממש את הפוטנציאל הגלום באנרגיה סולארית. החברה מאפשרת לעסקים לשלב בין הפעלת ציי רכב חשמליים לבין ייצור חשמל סולארי במתחם העסק ואגירתו בסוללות ייעודיות. שילוב זה מאפשר לעסקים להפחית את עלויות האנרגיה שלהם באופן משמעותי, לשפר את טביעת הרגל הפחמנית שלהם, ולהגביר את האוטונומיה האנרגטית שלהם.

האנרגיה הסולארית הפכה בשנים האחרונות לערוץ השקעה אטרקטיבי עבור עסקים בישראל. התפתחות זו נובעת ממספר גורמים, בהם כניסתם של מתקני אגירת אנרגיה יעילים המאפשרים ניצול טוב יותר של האנרגיה המיוצרת, הסדרה ממשלתית ותעריפים מעודדים, וירידה מתמשכת במחירי חומרי הגלם והרכיבים של מערכות סולאריות. כלמוביל אנרג'י מציעה מודלים עסקיים גמישים: החל מהקמת מתקן סולארי המשולב עם מערכת אגירה בבעלות הלקוח, תוך הבטחת תעריף קבוע לייצור החשמל לתקופה ארוכה (למשל, 25 שנה), ועד למסלולי השכרה או יזמות שבהם כלמוביל לוקחת על עצמה את ההשקעה והניהול של המערכת. הפתרונות מותאמים באופן אישי לצרכים הספציפיים של כל לקוח, תוך התחשבות בגודל השטח הפנוי, פרופיל צריכת האנרגיה, ויעדים עסקיים.

מעטפת הפתרונות של כלמוביל בתחום האנרגיה כוללת היבטים טכנולוגיים, פיננסיים, תשתיתיים ותחזוקתיים. החברה מביאה עימה ניסיון רב, אחריות מקיפה, רמת שירות גבוהה, ומחויבות לשותפות אמת עם לקוחותיה. המסר העומד בבסיס פעילות זו הוא שהמהפכה החשמלית והסולארית אינה חזון עתידי רחוק, אלא מציאות קיימת ונגישה כבר היום, המציעה טכנולוגיה בשלה, כלי רכב מתקדמים וחיסכון אמיתי לעסקים.

אודות כלמוביל: מובילת שוק הרכב בישראל

קבוצת כלמוביל היא קבוצת הרכב המובילה והוותיקה בישראל, המשמשת כיבואנית והמפיצה הרשמית של מגוון רחב של מותגי רכב בינלאומיים מובילים. בין המותגים המיובאים על ידי הקבוצה ניתן למנות את מרצדס-בנץ (רכבים פרטיים ומסחריים), יונדאי, מיצובישי, ומותג היוקרה ג'נסיס. בנוסף, מייבאת הקבוצה את רכבי סמארט, ולאחרונה הרחיבה את הפורטפוליו שלה עם המותגים JAECOO (ג'ייקו), OMODA (אומודה) ו-ORA, המשקפים את הדינמיות וההתאמה של הקבוצה לצרכים המשתנים של השוק הישראלי.

מעבר לייבוא ומכירת כלי רכב, כלמוביל מציעה ללקוחותיה הפרטיים והעסקיים מערך שירותים מקיף ותומך. זה כולל פתרונות מימון מגוונים, תוכניות ליסינג מותאמות אישית, מוצרי ביטוח, ומתחמי טרייד-אין ויד2 מאורגנים ויעילים. הרחבה משמעותית של פעילות הקבוצה בשנים האחרונות היא הקמת "כלמוביל אנרג'י", הפועלת בתחום האנרגיה המתחדשת, ובאמצעותה, בשיתוף עם חברת שנפ, עוסקת הקבוצה בהקמת עמדות טעינה לרכבים חשמליים. כחלק ממחויבותה לקיימות ולחדשנות, כלמוביל אף מקימה בימים אלו את המפעל הראשון בישראל למחזור סוללות ליתיום-יון מרכבים חשמליים. לאחרונה, רכשה כלמוביל את חברת "אפקו", חברה מובילה בתחום הצמ"ה (ציוד מכני הנדסי). הקבוצה מעסיקה כ-1,500 עובדים ברחבי הארץ, הפועלים במגוון רחב של תחומים, כולל מכירות, שירות, מימון, לוגיסטיקה, חלפים ומטה. כחלק ממאמציה החלוציים, כלמוביל כבר מפעילה בהצלחה שלוש משאיות מימן מתוצרת יונדאי על כבישי ישראל, המוכיחות את אמינותן והפוטנציאל הגלום בטכנולוגיה זו.

סיכום: העתיד החשמלי של התחבורה המסחרית כבר כאן

השקת סדרת רכבי העבודה החשמליים החדשה של כלמוביל והמעטפת התומכת הנלווית אליה, מסמנות נקודת מפנה משמעותית עבור שוק התחבורה המסחרית בישראל. החברה מביאה לשוק לא רק כלי רכב מתקדמים טכנולוגית, אלא פתרון כולל המאפשר לעסקים לאמץ את מהפכת החשמל בצורה יעילה, כלכלית ובת קיימא. הזמינות של דגמים מגוונים, החל מוואנים קומפקטיים ועד למשאיות כבדות וראשי גורר, לצד פתרונות ליסינג, שירות, טעינה ואנרגיה מקיפים, הופכים את המעבר לחשמל לאפשרות ריאלית ואטרקטיבית מאי פעם.

היתרונות הכלכליים, הביצועיים והסביבתיים של רכבי עבודה חשמליים ברורים, והטכנולוגיה כבר הוכיחה את בשלותה ואמינותה. כלמוביל מחויבת להמשיך ולהוביל את המעבר של ישראל לעידן התחבורה המסחרית החשמלית, ומזמינה את העסקים בישראל להיות חלק מהשינוי, ולסלול יחד את הדרך לעתיד תחבורתי יעיל, נקי ומתקדם יותר. העתיד החשמלי של התחבורה המסחרית אינו עוד חלום רחוק – הוא כבר כאן, וזמין למימוש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *