דוח גניבות הרכב לרבעון השני של 2025: ירידה כללית, זינוק מדאיג בפתח תקווה ושיטות גניבה שהופכות מתוחכמות יותר
המערך המבצעי של חברת פוינטר (Pointer) מקבוצת Powerfleet, המתמחה באיתור והשבת כלי רכב גנובים, מפרסם את סיכום נתוני ניסיונות הגניבה והגניבות בפועל לרבעון השני של שנת 2025. הנתונים חושפים תמונה מורכבת: מצד אחד, נרשמת ירידה כללית מרשימה בהיקף הגניבות הארצי, המושפעת ישירות מהמצב הביטחוני. מצד שני, קיימים מוקדי סיכון חדשים ומדאיגים, זינוק בסוגי רכב מסוימים ושיטות גניבה הממשיכות להשתכלל, ומאתגרות את בעלי הרכבים ואת חברות האבטחה.
המחצית הראשונה של שנת 2025 התאפיינה בתנודתיות, עם גידול נקודתי של 3% בתחילת השנה, אשר התהפך למגמת ירידה ברבעון הנוכחי. ברבעון השני נרשמה ירידה של כ-10% במספר ניסיונות הגניבה והגניבות בפועל בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד (Q2 2024), וכן ירידה מתונה יותר של 5% ביחס לרבעון הקודם (Q1 2025). הירידה מיוחסת בעיקר למצב המלחמה המתמשך, שהוביל ל"הידוק חגורה" משמעותי מצד כוחות הביטחון באזורי קו התפר, הגדרות, ובמעברים, מה שמקשה על כניסת שוהים בלתי חוקיים ועל העברת כלי רכב גנובים לשטחי הרשות הפלסטינית. בנוסף, פעילות צבאית מתמשכת בכפרים ובערים פלסטינאיות פוגעת בתשתיות הטרור ובתשתיות הפליליות של ארגוני גנבי הרכב.

זירת הגניבות העירונית: פתח תקווה בראש, תל אביב מתמתנת וירושלים במגמת עלייה
אחד הנתונים הבולטים והמטרידים ביותר בדו"ח הוא הזינוק הדרמטי בנתח הגניבות בעיר פתח תקווה. העיר הפכה למוקד המרכזי של גנבי הרכב בישראל, עם נתון מדהים של 15% מכלל ניסיונות הגניבה והגניבות בארץ. מדובר במכונית אחת מכל שבע מכוניות שניסו לגנוב בישראל ברבעון זה. נתון זה מהווה שיעור הגבוה פי 2.5 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וזינוק של 36% מהרבעון הקודם, מה שמצביע על התמקדות של כנופיות הגנבים בעיר באופן שיטתי.
בניגוד לפתח תקווה, בתל אביב, שהחזיקה בעבר בבכורה המפוקפקת, נרשמה רגיעה יחסית. העיר אחראית ל-13% מניסיונות הגניבה, נתון המהווה קיטון של 28% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, וללא שינוי מהרבעון הקודם. ירושלים, לעומת זאת, מציגה מגמה הפוכה ומדאיגה, עם 8% מסך הגניבות, המהווים גידול חד של 60% ביחס לרבעון השני של 2024. ערים בולטות נוספות במפת הגניבות הן נתניה ובאר שבע, כל אחת עם 5% מסך הגניבות, וראשון לציון עם 4%.

ארגז הכלים של הגנב המודרני: טכנולוגיה, תחכום ותעוזה
שיטות הגניבה ממשיכות להתבסס על טכנולוגיה מתקדמת, המאפשרת עקיפה של מערכות המיגון המקוריות של יצרני הרכב. השיטה הפופולרית ביותר, בפער ניכר, היא שכפול מפתח באמצעות התחברות לשקע הדיאגנוסטיקה (OBD) של הרכב. בשיטה זו, הגנבים משתמשים במפתח "גולם" (מפתח ריק ללא קידוד) ובמחשב נייד או מכשיר ייעודי, מתחברים למחשב הרכב, מקודדים מפתח חדש תוך מספר שניות ומוחקים את המפתחות המקוריים מזיכרון המחשב. שיטה זו אחראית ל-48% מכלל ניסיונות הגניבה.
שיטות טכנולוגיות נוספות כוללות שימוש במשכפל אלחוטי (Relay Attack), המגביר את אות המפתח המקורי הנמצא בבית הבעלים ומאפשר פתיחה והנעה של הרכב. שיטה זו היוותה 11% מהמקרים. תקיפה פיזית אלימה, הכוללת החלפה של מחשב הרכב המקורי במחשב "פרוץ" שהובא מראש, היוותה 21% מהגניבות. שיטות נוספות כוללות גניבת מפתחות מבית הלקוח ("דאבל") האחראית ל-10%, גניבה בידי מורשה (9%), ושוד אלים של רכב מונע, המהווה 1% בלבד מהמקרים. תופעה נוספת שממשיכה להתבסס היא תעוזת הגנבים, המבצעים את הגניבות כמעט באופן שווה לאורך כל שעות היממה, ולא רק בחסות החשיכה.

פריסה גיאוגרפית ארצית: המרכז עדיין דומיננטי, השרון בעלייה
בחינת התפלגות הגניבות לפי מחוזות מעלה כי אזור המרכז ממשיך להוביל עם 35% מסך הגניבות, אך מדובר בירידה של 10% בהשוואה ל-39% ברבעון המקביל אשתקד. אזור השרון, לעומת זאת, מציג עלייה מדאיגה של 33%, מ-12% בשנה שעברה ל-16% מסך הגניבות ברבעון הנוכחי, מה שיכול להסביר בחלקו את הזינוק בפתח תקווה ונתניה.
אזור השפלה שומר על יציבות יחסית עם 25% מהגניבות (לעומת 26% אשתקד). בדרום נרשמה ירידה של 18%, והוא אחראי ל-13% מהגניבות. אזור הצפון, בדומה לדרום, מושפע מהנוכחות הביטחונית המוגברת ומהווה רק 3% מכלל הגניבות. אזור ירושלים נותר יציב עם 8% מסך הגניבות, נתון התואם את העלייה החדה בגניבות בתוך העיר עצמה.
על הכוונת: ג'יפונים בראש, זינוק דרמטי בדו-גלגלי וירידה מפתיעה בחשמליות
פילוח הגניבות לפי סוג רכב מראה כי קטגוריית הג'יפונים ורכבי הפנאי-שטח (SUV) ממשיכה להיות המטרה המועדפת על הגנבים, עם נתח של 43% מסך ניסיונות הגניבה, בדומה לרבעון המקביל אשתקד. הפופולריות של רכבים אלו בשוק הכללי מתורגמת ישירות לביקוש גבוה בשוק החלפים הגנובים. הסיפור המרכזי ברבעון זה הוא הזינוק הדרמטי של 175% בגניבות כלי רכב דו-גלגליים (אופנועים וקטנועים), אשר מהווים כעת 14% מכלל הגניבות, לעומת 8% בלבד ברבעון המקביל.
באופן מפתיע, נרשמה ירידה משמעותית בגניבות רכבים חשמליים. אלו מהווים כעת 4% מניסיונות הגניבה, קיטון של 50% ביחס לרבעון הקודם (שעמד על 8%) וקיטון של 42% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. גם הרכבים ההיברידיים מציגים יציבות עם 17% מהגניבות. קטגוריות נוספות מציגות ירידות חדות: רכבים מסחריים צנחו ב-41% ומהווים 7% מהגניבות, ומשאיות ירדו ב-25% ומהוות 3% מהגניבות. מנגד, נרשמה עליה של 100% בגניבת כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי), אם כי חלקם היחסי נותר נמוך (2%).

פילוח לפי שנתון: 2021 בראש, זינוק מפתיע בדגמי 2019
ניתוח הגניבות לפי שנת המודל של הרכב חושף כי הרכבים "הטריים" ביותר הם המבוקשים ביותר. כלי רכב משנת מודל 2021 הם הנגנבים ביותר ומהווים 18% מכלל הגניבות. אחריהם נמצאים דגמי 2022 עם 16%, דגמי 2023 ו-2020 עם 13% כל אחד, ורכבי 2024 החדשים מהווים 11% מהגניבות.
הנתון המפתיע ביותר בפילוח זה הוא הזינוק העצום של 117% בגניבות של כלי רכב משנת מודל 2019. רכבים אלו, שעמדו על 6% מהגניבות ברבעון הקודם, קפצו לנתח של 13% ברבעון הנוכחי. ייתכן שהסיבה לכך היא גילוי פרצת אבטחה ספציפית בדגמים אלו או ירידה בערנות של בעלי רכבים ישנים יותר. נתון זה מדגיש כי גם רכבים בני חמש שנים ויותר נמצאים בסיכון גבוה.
המענה הטכנולוגי והמצב בשטח: אכיפה מוגברת ופתרונות חדשניים
הירידה בהיקף הגניבות באזורי הצפון והדרום, כאמור, מוסברת בנוכחות מוגברת של כוחות צבא ומשטרה לאורך כל שעות היממה, המהווה גורם מרתיע ומקשה על העברת הרכבים הגנובים. במקביל למאמץ הביטחוני, המאבק בגניבות דורש גם פתרונות טכנולוגיים מתקדמים.
בהקשר זה, פוינטר מציגה פתרון חדשני בשם Pointer NOK, המהווה את הדור הבא של הקודניות. במקום לוח מקשים חיצוני המותקן על הדשבורד, המערכת החדשה עושה שימוש במקשים המקוריים של הרכב, הממוקמים על גלגל ההגה. הנהג נדרש להקיש רצף קוד אישי על כפתורים קיימים (כגון כפתורי השליטה על הרדיו או בקרת השיוט) לפני כל הנעה. היתרון המרכזי הוא זיהוי ודאי של הנהג באמצעות ממשק מקורי ונסתר. הקשת רצף שגוי מונעת את התנעת הרכב, ובכך מספקת שכבת הגנה נוספת, מתוחכמת ויעילה נגד שיטות הגניבה המודרניות.

סיכום הרבעון
הרבעון השני של שנת 2025 מציג תמונת מצב מורכבת ודינמית בעולם גניבות הרכב בישראל. הירידה הארצית הכוללת של 10% היא בשורה חיובית, המדגישה את ההשפעה הישירה של פעילות כוחות הביטחון על הפשיעה. עם זאת, מתחת לפני השטח רוחשות מגמות מדאיגות: הפיכתה של פתח תקווה לבירת הגניבות של ישראל, הזינוק העצום בגניבות רכב דו-גלגלי, והעלייה בגניבות בירושלים. הדומיננטיות של שיטת שכפול המפתח דרך שקע ה-OBD והזינוק בגניבת דגמים ספציפיים משנת 2019 מוכיחים כי הגנבים מתאימים את עצמם כל העת למציאות המשתנה. המסקנה המתבקשת היא ששילוב של אכיפה נחושה בשטח יחד עם אימוץ פתרונות מיגון טכנולוגיים מתקדמים הוא הדרך היחידה להישאר צעד אחד לפני הכנופיות ולהגן על רכושם של אזרחי ישראל.