ניתוח מגמות גניבות הרכב בישראל: נתונים טכניים וממצאי מחקר של איתוראן לשנת 2025

תמונת מצב מדאיגה: שיעור ההישנות בגניבות ומפת הביקוש לרכב גנוב

מחקר מקיף שערכה חברת איתוראן על בסיס מדגם ארצי רחב היקף של 980,000 כלי רכב, חושף מגמות מדאיגות בשוק גניבות הרכב בישראל במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2025. אחד הנתונים הבולטים הוא שיעור ההישנות הגבוה: לא פחות מ-6% מכלל אירועי הגניבה מתחילת השנה מייצגים כלי רכב שנגנבו יותר מפעם אחת. נתון זה מצביע על כשל מערכתי במיגון ובאכיפה, או לחלופין, על אטרקטיביות מיוחדת של רכבים מסוימים בעיני הגנבים, המצדיקה עבורם את הסיכון בגניבה חוזרת. הבנה מעמיקה של מאפייני הרכבים הללו והסיבות ל"ביקוש החוזר" שלהם חיונית לשיפור אמצעי ההגנה.

המחקר של איתוראן מעריך כי שוק הרכב הגנוב מתחלק באופן כמעט שווה בין שני יעדים מרכזיים. כ-50% מכלי הרכב הגנובים מיועדים לסחר בחלפים (Cut & Chop), מה שמצביע על שוק מחתרתי ער לחלפים מפירוק, המספק מענה לרכבים פגועים או ישנים יותר. ה-50% הנותרים מיועדים למכירה חוזרת, הן בשטחי הרשות הפלסטינית והן, בשיעור לא מבוטל, בתוך גבולות ישראל, לעיתים באמצעות זיוף מסמכים והלבנת הרכב. פיצול זה מלמד על מודלים עסקיים שונים בקרב חוליות הגנבים ודורש אסטרטגיות אכיפה ומודיעין מותאמות לכל יעד.

טכנולוגיות פריצה וסגמנטים מועדפים: ניתוח דרכי פעולה ואמצעי מיגון

ניתוח אופן ביצוע הגניבות ברבעון השלישי של 2025 מציף נתונים טכניים משמעותיים: 62% מכלל הגניבות בוצעו באמצעות התחברות וקידוד לשקע ה-OBD (On-Board Diagnostics). שיטה זו מאפשרת לגנבים לעקוף את מערכות האימובילייזר (Immobilizer) המקוריות של הרכב באמצעות כלי קידוד מתקדמים (Key Programming Tools), ליצור מפתח חדש או לבטל את נעילת הרכב באופן אלקטרוני ומהיר. רק 15% מאירועי הגניבה כללו מפתח רכב שהיה ברשות הגנב (ככל הנראה גניבה מתוך הבית בשיטת "שיטת הבית"), ואילו 11% בוצעו בשיטות של פריצה אלימה פיזית. 12% הנותרים בוצעו באמצעות גרירה או העמסה של הרכב, לרוב במשאיות גרר מוסוות, שיטה המועדפת לגניבת כלי רכב חסומים או בעלי מיגון אלקטרוני קשוח במיוחד.

בבחינת פלחי הרכב הנתונים לסיכון הגבוה ביותר ברבעון הראשון של 2025, ניכר כי רכבי הג'יפים והג'יפונים (SUV ו-Crossover) הם המטרה המועדפת באופן מובהק, והם מהווים 47% מכלל ניסיונות הגניבה. אחריהם ניצבים הרכב הפרטי עם 32%. שכיחות הגניבות ברכבים אלו נובעת משילוב של ביקוש גבוה לחלקי פח ומנוע יקרים, וכן מערך אלקטרוני-מכני יחסית אחיד המאפשר שימוש בציוד קידוד סטנדרטי. שאר הסגמנטים מתחלקים בין אופנועים (13%), רכב מסחרי (5%), משאיות (2%) וכלי צמ"ה (1%). חשוב לציין כי 60% מכלי הרכב שנגנבו מתחילת השנה הינם מודלים חדשים יחסית משנות ייצור 2021-2024, מה שמדגיש את הביקוש לרכבים חדישים ובעלי ערך שוק גבוה.


מפת הסיכון הגיאוגרפית: מוקדי גניבה וציר הבריחה לכיוון הרשות הפלסטינית

בניתוח גיאוגרפי של אזורי הגניבה, ממשיך גוש דן להוביל את טבלת הסיכון באופן דומיננטי, עם 47% מכלל אירועי הגניבה. הריכוז הגבוה של כלי רכב יקרים ושטחי חנייה פתוחים הופכים אותו ל"גן עדן" עבור חוליות הגנבים. מיד אחריו נמצא אזור השרון עם 17%, המשמש אזור מעבר וגם יעד בפני עצמו. פריסת הגניבות באזורים נוספים היא כדלקמן: השפלה (11%), ירושלים ומודיעין (12%), הדרום (9%), הצפון (3%), ויו"ש (1%). הפערים הגדולים בין גוש דן לשאר האזורים מחייבים הגברת האכיפה והפעלת טכנולוגיות ניטור ומיגון ממוקדות באזורי ביקוש אלו.

אחד הנתונים הקריטיים העולים מהמחקר מתייחס לצירי הבריחה המועדפים. כ-60% מכלל גניבות הרכב באזור גוש דן מתנקזות דרך כביש 443 אל שטחי הרשות הפלסטינית, עם רמאללה כיעד מרכזי, המשמשת ככל הנראה כנקודת איסוף, פירוק או שינוע. נתון זה מדגיש את החשיבות הקריטית של בקרת מעברים ופעילות מבצעית אינטנסיבית לאורך ציר זה, כיוון שמעבר מהיר אל מעבר לקו הירוק מקשה משמעותית על יכולות האיתור והתפיסה של הרשויות הישראליות.


המאבק בפשיעה: נתונים על סיכול גניבות ותרומה כלכלית

חברת איתוראן מדווחת על הצלחה מבצעית משמעותית במאבק נגד הפשיעה ברכב. במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2025, הובילה החברה למעצרן של 470 חוליות חשודים בגניבות רכב. מנכ"ל החברה, ניר שרצקי, ציין כי מעצר חוליות הגנבים ברבעון זה לבדו חסך למשק הישראלי סכום אדיר של 2.5 מיליארד ש"ח. חיסכון זה נגזר מעלות הרכבים שנגנבו וניצלו, עלויות הביטוח, אובדן ימי עבודה, ועלויות חברתיות ומשפטיות נלוות. כל חוליה שנעצרת ב"זמן אמת" בזמן ניסיון גניבה מסייעת משמעותית לתהליך הרשעת החשודים ולמאסרם הממושך, ובכך צפוי המאבק למנוע אלפי גניבות פוטנציאליות נוספות במהלך השנה ואף מעבר לה.

המחקר מצביע גם על השפעה ישירה של פעילות האכיפה בשטח. ברבעון השלישי של 2025, חלה ירידה של כ-16% באירועי גניבות רכב בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה הקודמת. ירידה זו מיוחסת ישירות לפעילות הענפה והאינטנסיבית של משטרת ישראל וכוחות צה"ל ביהודה ושומרון באותה תקופה. מבצעי אכיפה מרוכזים, הגברת הסיורים והבדיקות במעברים, והגברת הלחץ המודיעיני על יעדים בשטחים, מוכיחים את עצמם כגורם מרתיע ויעיל בהפחתת מספר מקרי הגניבה הכולל.


סיכום

ממצאי מחקר איתוראן לשנת 2025 משקפים אתגר מתמשך ורב-ממדי בשוק גניבות הרכב בישראל, המאופיין בשיעור הישנות גבוה (6%), ביקוש כמעט שווה לחלפים ולמכירה חוזרת (50%-50%), ודגש מובהק על גניבת רכבי ג'יפונים (47%) מודרניים (2021-2024). הדומיננטיות של גוש דן (47%) ושימוש נרחב בכביש 443 כציר בריחה, מחייבים תגובה ממוקדת גיאוגרפית. הנתון הטכני של 62% גניבות באמצעות OBD מדגיש את הצורך בפתרונות מיגון אלקטרוניים מתקדמים שינטרלו את שקע האבחון או יצפינו את הגישה אליו. למרות האתגרים, הפעילות המבצעית של איתוראן הובילה למעצרן של 470 חוליות גנבים, ובשילוב עם פעילות האכיפה ביו"ש, הביאה לירידה של 16% בגניבות ברבעון השלישי. שיתוף הפעולה בין גורמי האכיפה והטכנולוגיה חסך למשק הישראלי 2.5 מיליארד ש"ח, ומדגיש את חשיבות המאבק המתמשך והמוקדש בתופעה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *