מגמות גניבות הרכב בישראל: ניתוח מעמיק למחצית הראשונה של 2025

מגפת גניבות הרכב בישראל ממשיכה להוות איום משמעותי על ביטחונם ורכושם של האזרחים, ומהווה נזק כלכלי כבד למשק. מחקר מקיף שערכה חברת איתוראן, המבוסס על מדגם ארצי של 935,000 כלי רכב, מספק תמונה מורכבת ומפורטת על המגמות, השיטות והפרופילים של עולם גניבות הרכב בחציון הראשון של שנת 2025. הנתונים חושפים תמונה רב-גונית: מצד אחד, ירידה מסוימת בהיקף הגניבות המושפעת ישירות מהמצב הביטחוני, ומצד שני, התמקצעות של הגנבים ודפוסי פעולה ברורים המצריכים התייחסות מערכתית.

המחקר הנוכחי שופך אור לא רק על "המה" ו"האיפה", אלא גם על "האיך" ו"המי", ומספק לגורמי האכיפה ולציבור הנהגים מידע חיוני להתמודדות עם התופעה. ניתוח הנתונים מאפשר להבין את נקודות התורפה של בעלי הרכבים, את האזורים ה"חמים" ואת השעות המועדות לפורענות, כמו גם את יעדי הגניבה הסופיים – שוק החלפים המשגשג והשטחים הפלסטינאיים.

המצב הביטחוני כגורם מפתח: השפעת המלחמה ופעילות צה"ל

בחציון הראשון של שנת 2025 נרשמה ירידה מתונה אך משמעותית של 3% בסך אירועי גניבות הרכב, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ירידה זו אינה מקרית, והמחקר קושר אותה באופן ישיר למצב הביטחוני המיוחד ששרר בתקופה זו. הפעילות הענפה של כוחות צה"ל וזרועות הביטחון באזור יהודה ושומרון, לצד המתיחות הביטחונית הגבוהה שכללה עימות מול איראן, יצרו מציאות חדשה בשטח שהקשתה על פעילותן של חוליות הגנבים.

ההשפעה הדרמטית ביותר נצפתה במהלך 12 ימי המלחמה מול איראן, במהלכם נרשמה צניחה חדה של 35% בכמות גניבות הרכב. הסיבות לכך מגוונות וכוללות פריסה רחבה וחסרת תקדים של כוחות הביטחון ברחבי הארץ, הקמת מחסומים ובידוקים תכופים בצירי התנועה המרכזיים. סגירת צירים רבים בשטחי הרשות הפלסטינאית, במיוחד אלו המשמשים כנתיבי מילוט והברחה, חנקה הלכה למעשה את יכולתן של חוליות הגנבים להעביר את כלי הרכב הגנובים ליעדם הסופי במשחטות הרכב (ה"משטובות") בשטחים.

סיכול ממוקד: המאבק בחוליות הגנבים והתרומה הכלכלית

המאבק בגניבות הרכב אינו מסתכם רק בפעילות ביטחונית שוטפת. חברת איתוראן מדווחת על הצלחה משמעותית בפעילותה היזומה, אשר הובילה בחציון הראשון של 2025 למעצרן של לא פחות מ-320 חוליות של חשודים בגניבות רכב. פעילות זו, המתבצעת בזמן אמת ובשיתוף פעולה עם כוחות המשטרה, אינה רק משיבה את הרכוש הגנוב לבעליו, אלא נושאת בחובה תרומה כלכלית אדירה למשק הישראלי, המוערכת בחיסכון של 1.74 מיליארד שקלים חדשים.

מעצר החוליות "על חם" הוא בעל חשיבות מכרעת, שכן הוא מספק ראיות חותכות המסייעות באופן משמעותי בתהליך הרשעת החשודים והבאתם למאסר בפועל. כל חוליה שנעצרת ומורחקת מהשטח מונעת למעשה אלפי גניבות פוטנציאליות בעתיד, ובכך תורמת להורדת מפלס הפשיעה ולחיזוק תחושת הביטחון של האזרחים. ההצלחה במעצר החוליות מהווה מכפיל כוח במלחמה הכוללת בתופעת גניבות הרכב.

פרופיל הגנב: בני נוער ללא רישיון על הכוונת

לראשונה, חברת איתוראן ערכה ניתוח מעמיק לאורך שלוש שנים כדי לאפיין את פרופיל גנב הרכב הממוצע, והממצאים מדאיגים ומפתיעים כאחד. המחקר קובע כי רובם המכריע של גנבי הרכב הם צעירים, כאשר הגיל הממוצע של הגנב עומד על 17 שנים בלבד. נתון מדאיג אף יותר הוא העובדה שכ-80% מאותם נערים כלל אינם מחזיקים ברישיון נהיגה.

פרופיל זה מצביע על תופעה רחבה של ניצול קטינים על ידי ארגוני פשיעה, המשתמשים בהם כ"חיילים" בחזית הגניבות. העדר רישיון נהיגה מעיד על זלזול מוחלט בחוק, וכן על הסיכון הבטיחותי החמור שכרוך בנהיגתם הפרועה במהלך מילוט מזירת הגניבה, לעיתים קרובות במהירויות מסכנות חיים ובניגוד לכל חוקי התנועה. תופעה זו מחייבת טיפול משולב, לא רק באכיפה פלילית אלא גם במישור החינוכי והרווחתי.

הגיאוגרפיה של הגניבות: גוש דן כמוקד ראשי ונתיב הבריחה 443

ניתוח התפלגות הגניבות לפי אזורים גיאוגרפיים ממשיך להציב את גוש דן בראש טבלת האזורים המועדפים על הגנבים. לא פחות מ-50% מכלל אירועי הגניבה במדינה התרחשו באזור זה, הנהנה מצפיפות אוכלוסין גבוהה וממגוון רחב של כלי רכב חדישים. אחריו בפער ניכר נמצא אזור השרון עם 18% מהגניבות, אזור השפלה עם 10%, אזור ירושלים ומודיעין עם 9%, אזור הדרום עם 9%, ולבסוף אזור הצפון (3%) ויו"ש (1%) כבעלי שיעורי הגניבה הנמוכים ביותר.

המחקר חושף נתון קריטי לגבי נתיב המילוט המרכזי של הגנבים מגוש דן. כ-60% מכלל כלי הרכב הנגנבים מאזור המרכז, שהם כ-30% מסך הגניבות הארצי, מוברחים לשטחי הרשות הפלסטינאית דרך ציר 443. הכביש, על פרצותיו השונות, מהווה עורק תנועה מהיר ויעיל עבור הגנבים בדרכם לאזור רמאללה, שם הרכבים מפורקים או נמכרים.

מטרת הגניבה: פירוק לחלפים מול מכירה

היעד הסופי של כלי הרכב הגנובים מתחלק באופן כמעט שווה בין שתי מטרות עיקריות. כ-50% מהרכבים נגנבים במטרה לפרקם לחלקים ולמכור אותם בשוק החלפים המשומשים. תעשיית ה"משטובות" (בתי מלאכה לפירוק רכבים) בשטחי הרשות הפלסטינאית היא ענף כלכלי משגשג המבוסס על היצע בלתי פוסק של כלי רכב גנובים מישראל. הביקוש לחלפים זולים, הן בשטחים והן בישראל, מתדלק את התעשייה הזו.

ה-50% הנותרים של כלי הרכב הגנובים מיועדים למכירה כרכב שלם ("כפי שהוא"). רכבים אלו נמכרים בעיקר בשטחי הרשות הפלסטינאית לאחר זיוף מסמכים ומספר שילדה, אך חלקם אף מוצאים את דרכם בחזרה לשוק הישראלי באמצעות "שיבוט" רכבים – התאמת זהותו של רכב גנוב לזהותו של רכב חוקי אחר.

המפרט הטכני של הגניבה: שיטות, זמנים ודגמים מועדפים

התחכום הטכנולוגי של גנבי הרכב ממשיך להתפתח, והשיטה הנפוצה ביותר כיום לניטרול מערכות האבטחה של הרכב היא שיטה "נקייה" ושקטה. 64% מגניבות הרכב בחציון הראשון של 2025 בוצעו באמצעות התחברות לשקע ה-OBD (On-Board Diagnostics) של הרכב. הגנבים משתמשים במחשבים ובציוד אלקטרוני ייעודי כדי להתחבר למחשב הרכב, לשכפל מפתח חדש ולקודד אותו בתוך דקות ספורות, כל זאת מבלי להפעיל את האזעקה או להשאיר סימני פריצה נראים לעין.

שיטות נוספות כוללות גניבה באמצעות מפתח מקורי שהושג מהבעלים (14%), פריצה אלימה הכוללת שבירת חלון וניסיון התנעה בכוח (10%), וגרירת הרכב או העמסתו על משאית גרר (12%), שיטה המשמשת בעיקר כאשר הגנבים אינם מצליחים להתניע את הרכב במקום. אשר לזמני הפעולה המועדפים, המחקר מראה כי ימים שלישי ורביעי הם הפעילים ביותר עבור הגנבים, כאשר שעות השיא הן בין 5:00 ל-6:00 לפנות בוקר. 54% מהגניבות מתרחשות בחלון הזמן הקצר הזה, כאשר רוב הציבור עדיין ישן והתנועה בכבישים דלילה.

סוגי הרכב והצבעים המועדפים על הגנבים

בכל הנוגע לסוגי הרכב המועדפים, ג'יפים וג'יפונים (SUV) נמצאים בראש רשימת היעדים, ומהווים 50% מכלל ניסיונות הגניבה. הפופולריות שלהם נובעת ככל הנראה מהביקוש הגבוה להם בשטחים ומערכם הגבוה בשוק החלפים. רכבים פרטיים מהווים 30% מהיעדים, אופנועים 15%, ורכבים מסחריים, משאיות וכלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) מהווים את היתרה (3%, 1%, ו-1% בהתאמה).

גם לצבע הרכב ישנה משמעות סטטיסטית. רכבים בצבע לבן הם המבוקשים ביותר ומהווים 42% מהגניבות, ייתכן בשל היותם נפוצים מאוד וקלים יותר להסוואה. אחריהם בפער ניכר נמצאים רכבים בצבע שחור ואפור (16% כל אחד), רכבים בצבע כסוף (6%) ורכבים בצבע כחול (3%). נתונים אלה עשויים לשקף הן את העדפות הצרכנים בשוק המשני והן את מלאי הרכבים הקיים על הכבישים.

סיכום

המחקר של חברת איתוראן לחציון הראשון של שנת 2025 מצייר תמונה מורכבת של עולם גניבות הרכב בישראל. ניכר כי למצב הביטחוני יש השפעה ישירה ומיידית על היקף התופעה, כפי שהודגם בירידה החדה בגניבות במהלך המתיחות מול איראן. במקביל, המאבק היזום והטכנולוגי בחוליות הגנבים מוכיח את עצמו כיעיל ביותר, וחוסך למשק הישראלי סכומי עתק. עם זאת, האתגרים נותרו משמעותיים: פרופיל הגנבים הצעיר, התמקצעותם בשיטות פריצה אלקטרוניות, והדומיננטיות של גוש דן כזירת הפעולה המרכזית ונתיב 443 כעורק הברחה, מחייבים את כלל הגורמים – מכוחות הביטחון, דרך חברות טכנולוגיה ועד לציבור הנהגים עצמו – להמשיך ולפעול בנחישות, בחדשנות ובשיתוף פעולה כדי לצמצם את המגפה ולהגביר את הביטחון האישי והלאומי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *