כלמוביל, יבואנית יונדאי לישראל, מציינת 30 שנים של פעילות ענפה ומוצלחת למותג הדרום קוריאני בארץ. מאז נחת כאן הדגם הראשון בשנת 1994 ועד היום, הפכה יונדאי משם כמעט אלמוני למותג הרכב הנמכר ביותר בישראל, עם סיפור הצלחה שנכתב במיליוני קילומטרים על כבישי ישראל ומעל 753,000 מסירות.
לפני שלושה עשורים, בשנת 1994, כשהשוק הישראלי נשלט ברובו על ידי מותגים אירופאיים ויפניים ותיקים, נכנסה לשוק שחקנית חדשה ופחות מוכרת מדרום קוריאה – יונדאי. קשה לדמיין כיום את הנוף המוטורי המקומי ללא הלוגו המוכר של יונדאי, אך תחילת הדרך הייתה צנועה. עם זאת, בעבודה עקבית, תמחור אטרקטיבי והתאמה מתמדת לצרכי הלקוח הישראלי, הצליחה יונדאי, באמצעות יבואניתה כלמוביל, לבנות אמון ולהפוך לחלק בלתי נפרד מהכביש הישראלי. המספרים המרשימים – למעלה משלושת רבעי מיליון רכבים שנמסרו – הם עדות להצלחה יוצאת דופן זו.
הסיפור של יונדאי בישראל הוא סיפור של צמיחה מתמדת, חדשנות טכנולוגית והבנה עמוקה של השוק המקומי. זוהי הצצה למסע המרתק של מותג רכב שהתחיל כאלטרנטיבה והפך לבחירה הראשונה של מאות אלפי ישראלים.

המסע אל הפסגה: צמיחה והתבססות בשוק המקומי
שנים ראשונות וצמיחה עקבית
שנת ההשקה, 1994, הסתכמה במסירות של כ-5,800 כלי רכב – מספר מכובד למותג חדש, אך רחוק מהיקפי המכירות העתידיים. הלקוח הישראלי, שהיה רגיל למותגים מסורתיים, גילה בהדרגה את היתרונות שהציעה יונדאי: אמינות, אבזור ותמורה טובה למחיר. תהליך בניית האמון והמוניטין היה הדרגתי אך יציב. עד שנת 2003, הצליחה יונדאי להכפיל את היקף המכירות השנתי שלה לכ-10,000 רכבים בשנה, מה שסימן את התבססותה כשחקנית משמעותית בשוק.
העשור הראשון של המאה ה-21 המשיך את מגמת הצמיחה. דגמים חדשים ומשופרים שהותאמו לטעם הישראלי, יחד עם מוניטין אמינות הולך וגובר, הביאו לעלייה מתמשכת במסירות. לקראת סוף העשור, יונדאי כבר מכרה כ-20,000 רכבים בשנה, ובשנת 2010 חצתה לראשונה את רף 30,000 המסירות השנתיות. צמיחה זו לא הייתה מקרית; היא נבעה מהשקעה מתמדת בשירות, בשיווק ובהבאת דגמים רלוונטיים ומתקדמים לשוק המקומי.
ההגעה להובלת השוק ושיאי מכירות
נקודת המפנה המשמעותית הגיעה בשנת 2011. עם מסירות של 32,700 כלי רכב, כבשה יונדאי לראשונה בתולדותיה את המקום הראשון בטבלת המכירות של מותגי הרכב בישראל. הישג זה לא היה אירוע חולף; הוא סימן את הפיכתה של יונדאי למותג המרכזי והמוביל בשוק הרכב הישראלי, תואר עליו היא שומרת ברוב השנים מאז. ההובלה הושגה בזכות שילוב של דגמים פופולריים במגוון קטגוריות, החל ממכוניות מיני וסופרמיני (כמו i10 ו-i20) ועד למשפחתיות (אלנטרה, i30) ורכבי פנאי (טוסון).
עשור לאחר מכן, בשנת 2021, קבעה יונדאי שיא מכירות שנתי היסטורי לא רק עבור המותג עצמו, אלא עבור כל מותג רכב בישראל אי פעם. עם מסירת למעלה מ-43,000 רכבים בשנה אחת, הוכיחה יונדאי את עוצמתה ואת הפופולריות העצומה שלה בקרב הנהגים הישראלים. שיא זה, שטרם נשבר, נשען על מגוון רחב של דגמים מצליחים, כולל כניסה משמעותית לתחום ההנעה האלטרנטיבית שהתקבלה בהתלהבות על ידי השוק.
הדגמים שעיצבו את המותג: מאקסנט ועד טוסון
אייקונים על הכביש הישראלי
במהלך 30 שנות פעילותה בישראל, שיווקה יונדאי לא פחות מ-34 דגמים שונים, מגוון רחב שכיסה כמעט כל פלח שוק אפשרי. חלק מהדגמים הללו הפכו לאייקונים מוטוריים מקומיים, ועיצבו את נוכחות המותג על הכבישים. בראש הרשימה ניצבת בגאון היונדאי אקסנט, שהייתה מהדגמים הראשונים ששווקו כאן והפכה במהרה לשם נרדף לרכב אמין ופופולרי, במיוחד בשוק המוסדי וציי הרכב. עם כ-120,000 מסירות לאורך השנים, האקסנט היא הדגם הנמכר ביותר של יונדאי בישראל אי פעם.
אחריה ברשימה נמצאים דגמים מוכרים ואהובים נוספים: הטוסון, רכב הפנאי הפופולרי, עם כ-88,000 מסירות; האלנטרה, המשפחתית הקלאסית, עם כ-86,000 מסירות; ה-i10, מכונית המיני העירונית, עם כ-74,500 מסירות; ה-i20, הסופרמיני השימושית, עם כ-74,250 מסירות; וה-i30, המשפחתית הקומפקטית (האצ'בק וסטיישן), עם כ-59,000 מסירות. כל אחד מהדגמים הללו תרם בדרכו להצלחת המותג ופנה לקהלי יעד שונים, מה שחיזק את מעמדה של יונדאי כמותג המציע פתרון כמעט לכל צורך.
אפקט הטוסון: חלוציות בשיגעון ה-SUV
בשנת 2006, כאשר שוק הרכב הישראלי עדיין התבסס ברובו המכריע על מכוניות סדאן משפחתיות מסורתיות, זיהתה יונדאי מגמה עולמית והשיקה בישראל את הטוסון מהדור הראשון. הטוסון היה אחד מחלוצי קטגוריית רכבי הפנאי-שטח (SUV) הקומפקטיים במחיר נגיש יחסית לקהל הרחב בישראל. הוא הציע שילוב מנצח של מראה קשוח, תנוחת ישיבה גבוהה, מרווח פנימי נדיב ושימושיות, כל זאת במחיר שלא היה רחוק משמעותית ממחירה של מכונית משפחתית סטנדרטית.
השקת הטוסון סימנה נקודת מפנה בשוק הרכב המקומי. היא פתחה את הדלת בפני הצרכן הישראלי לסוג חדש של רכב, ששילב את יתרונות הפרקטיות של רכב משפחתי עם יכולות מסוימות לנסיעה בשבילים ובעיקר – עם תדמית אופנתית ונחשקת. ההצלחה המסחררת של הטוסון, עם כ-88,000 מסירות עד היום, לא רק תרמה משמעותית למכירות יונדאי, אלא גם האיצה את הצמיחה האדירה של קטגוריית רכבי ה-SUV בישראל כולה, מגמה שנמשכת בעוצמה עד ימים אלה. הטוסון הפך לאחד הדגמים המזוהים ביותר עם המעבר של הנהג הישראלי לרכבי פנאי רב-שימושיים.

מהפכות טכנולוגיות: מהיברידי לחשמל וביצועים
פריצת הדרך ההיברידית: עידן האיוניק
בשנת 2018, יונדאי ביצעה מהלך טכנולוגי משמעותי נוסף עם השקת האיוניק (IONIQ) ההיברידית בישראל. האיוניק לא הייתה רק עוד דגם היברידי; היא הציעה עיצוב ייחודי, חבילת אבזור נדיבה, טכנולוגיה מתקדמת וחשוב מכל – צריכת דלק נמוכה משמעותית, כל זאת במחיר תחרותי שהפך אותה לאטרקטיבית במיוחד, גם מול מכוניות בנזין מסורתיות. ההצלחה הייתה מיידית ומטאורית: האיוניק ההיברידית הפכה לרכב הנמכר ביותר בישראל כבר בשנת השקתה, עם 10,181 מסירות.
האיוניק לא רק קבעה שיאי מכירות אישיים, אלא גם פתחה את הדלת עבור הקהל הישראלי הרחב לעידן ההנעה האלטרנטיבית. היא הוכיחה כי רכב היברידי יכול להיות לא רק חסכוני וידידותי לסביבה, אלא גם אמין, מאובזר ומהנה לנהיגה. בשנת 2021, האיוניק ההיברידית שברה את שיא המכירות השנתי לדגם בודד בישראל עם כ-12,000 מסירות – הישג יוצא דופן לרכב בעל הנעה אלטרנטיבית. נכון להיום, האיוניק ההיברידית מדורגת במקום השביעי המכובד ברשימת הדגמים הנמכרים ביותר של יונדאי בישראל בכל הזמנים.

כניסה לעידן החשמלי עם שבחים בינלאומיים
לאחר ההצלחה עם ההנעה ההיברידית, הצעד הטבעי הבא היה כניסה לעולם הרכב החשמלי המלא (EV). מהלך זה התבצע באופן מרשים בשנת 2022 עם השקת האיוניק 5. האיוניק 5, שנבנתה על פלטפורמת E-GMP הייעודית לרכב חשמלי של קונצרן יונדאי-קיה, הציגה עיצוב עתידני פורץ דרך, טווח נסיעה מרשים, יכולות טעינה אולטרה-מהירות (800V), ומרווח פנים עצום הודות לבסיס הגלגלים הארוך. הרכב זכה להכרה בינלאומית מיידית וקטף שורה ארוכה של פרסים יוקרתיים, כולל התואר הנחשב "מכונית השנה בעולם" (World Car of the Year) לשנת 2022.
שנה לאחר מכן, ב-2023, הצטרפה אליה האיוניק 6, מכונית סדאן חשמלית בעלת עיצוב אווירודינמי ייחודי ("Streamliner") ומקדם גרר נמוך במיוחד, שהביא לטווח נסיעה מרשים עוד יותר. גם האיוניק 6 זכתה להצלחה בינלאומית מסחררת וגרפה לא פחות משלושה פרסים מרכזיים בטקס פרסי הרכב העולמיים לשנת 2023: "מכונית השנה בעולם", "רכב החשמל של השנה בעולם" ו"עיצוב השנה בעולם". הצלחת דגמי האיוניק החשמליים מיצבה את יונדאי כשחקנית מובילה וחדשנית גם בעידן הרכב החשמלי.
ביצועים פוגשים חשמל: האיוניק 5 N הספורטיבית
יונדאי לא הסתפקה רק בהובלת מהפכת החשמל היעילה והשימושית, אלא החליטה להוכיח שרכב חשמלי יכול להיות גם מרגש ועתיר ביצועים. בשנת 2024, חשפה יונדאי את האיוניק 5 N – גרסת ביצועים קיצונית לדגם החשמלי המצליח, שפותחה על ידי חטיבת N הספורטיבית של יונדאי. עם שני מנועים חשמליים המפיקים הספק משולב של עד 650 כוחות סוס (במצב Boost), הנעה כפולה, ושלל טכנולוגיות שמטרתן לדמות תחושת נהיגה ספורטיבית מסורתית (כולל צליל מנוע מדומה והדמיית העברות הילוכים), האיוניק 5 N סומנה מיד כאחת ההשקות הבולטות והמסקרנות בעולם הרכב.
היא קצרה שבחים מקיר לקיר וזכתה בשורה של פרסים יוקרתיים, ביניהם: "רכב הביצועים העולמי של השנה" (World Performance Car award) לשנת 2024, "מכונית השנה" של מגזין TopGear.com הבריטי, "ההאצ'בק החשמלית החמה הטובה ביותר" בטקס פרסי הרכב החשמלי של TopGear.com לשנת 2024. בנוסף, היא קבעה את זמן ההקפה המהיר ביותר לרכב פנאי חשמלי במסלול הנורבורגרינג נורדשלייפה האגדי, כפי שנמדד על ידי מגזין הרכב הגרמני Sport Auto. האיוניק 5 N היא הצהרת כוונות ברורה של יונדאי לגבי יכולותיה הטכנולוגיות ושאיפותיה גם בתחום רכבי הביצועים החשמליים.

הקשר גלובלי ומבט לעתיד
מעצמה גלובלית בצמיחה מתמדת
ההצלחה המרשימה של יונדאי בישראל היא חלק מסיפור הצלחה גלובלי רחב היקף. יונדאי מוטור גרופ (הכוללת גם את קיה וג'נסיס) היא כיום אחת משלוש יצרניות הרכב הגדולות בעולם מבחינת היקפי ייצור ומכירות. לחברה רשת מפעלי ייצור הפרוסה ברחבי העולם, כולל במדינות מפתח כמו קוריאה הדרומית, ארה"ב, סין, הודו, צ'כיה, טורקיה וברזיל, מה שמאפשר לה גמישות תפעולית והתאמה לשווקים מקומיים.
בשנת 2023, רשמה יונדאי שיאי מכירות גם בשוק הרכב האירופי התחרותי, הרבה בזכות הפופולריות של דגמים כמו הקונה (בגרסאות בנזין, היברידי וחשמלי), האיוניק 5 והטוסון. האחרון, הטוסון, צפוי לחצות השנה (2025) את רף 10 מיליון המכירות המצטברות ברחבי העולם מאז השקתו – הישג פנומנלי וראשון מסוגו עבור דגם SUV של יונדאי, המדגיש את חשיבותו האסטרטגית והגלובלית של הדגם.
מה צפוי בישראל בשנה הקרובה?
גם בשנת 2025, יונדאי וכלמוביל ממשיכות בתנופת החדשנות והרחבת ההיצע בישראל. לאחרונה החל שיווקם של שני דגמים חשובים: הסטאריה ההיברידית, גרסה ירוקה וחסכונית למוביל הנוסעים הגדול והמרווח, והדור החדש והנועז של הסנטה פה, רכב הפנאי הגדול בעל 7 מקומות, המציג עיצוב קופסתי ייחודי וטכנולוגיות מתקדמות.
בהמשך השנה, צפויה להגיע לישראל גם גרסת ה-N הספורטיבית של האלנטרה, שתציע חווית נהיגה דינמית ומרגשת בפלח המשפחתיות הקומפקטיות. מבט על נתוני המכירות לרבעון הראשון של שנת 2025 מגלה כי הדגם הנמכר ביותר של יונדאי בישראל בתקופה זו היה הקונה ההיברידית, עם כ-4,700 מסירות – עדות נוספת להצלחתה של יונדאי לשלב בין פופולריות של דגמי פנאי לבין טכנולוגיית הנעה היברידית יעילה.

סיכום: 30 שנות הצלחה והדרך קדימה
שלושים שנה חלפו מאז דרכה יונדאי לראשונה על כבישי ישראל, והמסע שעברה הוא לא פחות ממדהים. ממותג כמעט אלמוני, היא הפכה לשם הנרדף לרכב בישראל, תוך שהיא כובשת את פסגת טבלת המכירות, קובעת שיאים היסטוריים ומציגה חדשנות טכנולוגית מרשימה. עם למעלה מ-753,000 כלי רכב שנמכרו, מגוון דגמים שהפכו לאייקונים מקומיים כמו האקסנט והטוסון, והובלת מהפכות טכנולוגיות כמו המעבר להנעה היברידית וחשמלית עם סדרת האיוניק עטורת הפרסים, יונדאי הוכיחה את יכולתה להבין את הצרכן הישראלי ולהציע לו בדיוק את מה שהוא מחפש: אמינות, טכנולוגיה, תמורה למחיר ורלוונטיות מתמדת. כשהיא נשענת על עוצמתה הגלובלית וממשיכה לחדש ולהשיק דגמים מתקדמים, נראה כי 30 השנים הבאות של יונדאי בישראל צפויות להיות מרתקות לא פחות.